Autostrady w Szwajcarii oznaczają się wysoką jakością i jedną z najbardziej gęstych sieci na świecie. Praktycznie każdy mieszkaniec tego kraju ma nie dalej, niż 10 kilometrów do dróg szybkiego ruchu. Szwajcarskie autostrady można podzielić na drogi krajowe oraz te przechodzące przez poszczególne kantony.
Przejazd tymi pierwszymi jest płatny, natomiast tymi drugimi już nie.
System opłat za autostrady w Szwajcarii sięga 1985 roku i jest oparty na winietach. Niestety wraz ze wzrostem kursu franka szwajcarskiego z roku na rok, należność za przejazd drogami szybkiego ruchu w tym kraju jest dla nas coraz droższa. Szwajcarzy cenią sobie proste rozwiązania, dotyczące każdej dziedziny życia. Także tej związanej z winietami, zamiast więc kilku taryf do wyboru, w Szwajcarii obowiązuje tylko jedna – roczna.
Sprawa dotyczy jednak jedynie pojazdów do 3,5 tony. Samochody ciężarowe mają inny system opłat, również oparty na winietach, ale do tego wprowadzone są dodatkowe podatki i należności. Wszystko to sprowadza się do polityki transportowej, którą prowadzą Szwajcarzy na swoim terenie. Dość wysokie opłaty dla aut dostawczych i ciężarowych mają poniekąd odstraszać i ograniczać ruch tranzytowy, na rzecz kolejowego. Natomiast samochody, które i tak zdecydują się przejechać przez Szwajcarię wnoszą odpowiednio wysokie opłaty za szkody wyrządzone w środowisku naturalnym.
Autostrady w Szwajcarii
Autostrady w Szwajcarii (https://www.autobahnen.ch/) są oznakowane tradycyjnym symbolem dwupasmowej drogi na zielonym tle. Do tego jeśli dana miejscowość jest wypisana na zielonej tablicy (drogowskazie) oznacza to, że dojazd do niej prowadzi autostradą. Jeśli jednak ma kolor niebieski, to znaczy że dojedziemy do celu, bezpłatnymi drogami wewnątrz kantonów.
Co ciekawe numeracja autostrad obejmuje także drogi ekspresowe. Z kolei ich symbolem jest biały samochód namalowany na zielonym tle.
Zobacz także autostrady w Niemczech.
Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC / AC
W Szwajcarii mamy następujące autostrady, tradycyjnie oznaczone dużą literą A oraz odpowiednią cyfrą:
– A1 to jedna z dwóch głównych autostrad w Szwajcarii. Łączy St. Gallen z granicą francuską, prowadzą przez największe szwajcarskie miasta Zurych, Berno, Lozannę czy Genewę.
– A2 to druga z głównych szwajcarskich autostrad. Prowadzi ona z północy na południe tego kraju, od granicy z Niemcami w Bazylei, aż do włoskiej granicy w Chiasso. Przebiega między innymi przez Lucernę, wzdłuż jeziora Czterech Kantonów, aż do alpejskich pasm górskich.
– A3 prowadzi z Bazylei (od granicy tym razem francuskiej) do Sargans (przy granicy z Liechtensteinem).
– A4 łączy gminę Bargen (przy niemieckiej granicy) z Altdorf.
– A5 biegnie przez gminę Luterbach, aż do uzdrowiska Yverdon-les-Bains
– A6 prowadzi z gminy Lyss do gminy Wimmis. Przy okazji jest również częścią europejskiej trasy E27.
– A7 łączy Kreuzlingen przy granicy z Niemcami z Winterthur.
– A8 wiedzie z gminy Hergiswil, aż do Spiez.
– A9 biegnie od granicy z Francją w Vallorbe do gminy Gondo położonej przy granicy z Włochami.
– A10 prowadzi z gminy Muri bei Bern do Rüfenacht, na przedmieściach Berna.
– A11 to łącznik Zurychu z jego lotniskiem.
– A12 wiedzie z Berna do Vevey, gdzie mieści się słynna siedziba Nestle.
– A13 to jedna z ważniejszych magistrali transalpejskich, przecinająca Szwajcarię południkowo Jest uznawana za autostradę bardzo atrakcyjną widokowo-krajobrazową. Biegnie od austriackiej granicy w St. Margrethen do Bellinzona.
– A14 prowadzi z Lucerny do Cham.
– A16 łączy gminę Boncourt przy francuskiej granicy z Biel, zwane również Bienne. Autostrada zdobyła przydomek Transjurane, ze względu na to że przecina masyw górski Jura.
– A18 to kolejna autostrada, która swój początek ma w Bazylei i wiedzie do gminy Reinach.
– A19 biegnie z Brig do gminy Naters.
– A20 prowadzi z Zurychu do północnego pierścienia.
– A21 łączy Wielką Przełęcz Świętego Bernarda z tunelem św. Bernarda (łącznika granicy szwajcarskiej i włoskiej, wiodącego pod Alpami).
– A28 biegnie z gminy Landquart do Klosters.
– A50 to odcinek w granicach gminy Glattfelden.
– A51 prowadzi z Bülach na północ Zurychu.
– A52 łączy Zumikon z Hinwil.
– A53 wiedzie z Kloten do Reichenburga.
Winiety w Szwajcarii
Warto na początku zaznaczyć, iż zakup winiety w Szwajcarii nie jest obowiązkowy. Można poruszać się w tym kraju, zupełnie bezpłatnymi drogami. Na pewno nie będzie to tak łatwe, szybkie i komfortowe, ale jest możliwe. Jeśli na przykład przejeżdżamy tylko z Austrii do Włoch, wykorzystując trasę nr 27, to nie musimy kupować winiety. Przyda się ona na pewno, kiedy chcemy zwiedzać samą Szwajcarię lub wybieramy się do Francji. Wówczas zakup winiety jest rozsądnym wyjściem.
Zobacz także autostrady w Austrii.
Tak jak już wspominaliśmy w Szwajcarii system opłat za autostrady uproszczono do minimum. Do nabycia jest bowiem tylko jedna, roczna winieta. Tracą na tym oczywiście osoby, które chcą jedynie przejechać przez ten kraj i ich podróż przez szwajcarskie tereny nie jest zbyt długa. Z drugiej strony u nas jednodniowy przejazd na trasie Warszawa-Świecko-Warszawa jest droższy. A w przypadku Szwajcarii nabywamy jednak całoroczny karnet.
Sama winieta w Szwajcarii ma minimalistyczny wygląd. To mała kolorowa naklejka, którą trzeba umieścić na przedniej szybie pojazdu. Cały ten system obejmuje przede wszystkim samochody osobowe do 3,5 tony, a także motocykle. Natomiast właściciele przyczep kempingowych są zmuszeni do zakupu osobnej winiety.
Opłaty drogowe – cena winiety w Szwajcarii
Cena rocznej winiety w Szwajcarii nie zmienia się od lat i wynosi równo 40 franków szwajcarskich. Przy kursie ich waluty za około 4 złoty, cena w złotówkach wyniesie nas 160 złotych.
Winieta nabyta w 2020 roku będzie ważna do końca stycznia 2021 roku. W Szwajcarii bowiem winiety roczne są ważne przez 13, a nawet 14 miesięcy, w zależności kiedy je kupimy. Przykładowo bez względu na to czy winietę zakupimy w styczniu, marcu czy sierpniu 2020, będzie ona ważna do końca stycznia 2021. Natomiast jeśli wykupiliśmy ją w grudniu 2019 roku, to będzie miała ona ważność aż 14 miesięcy. Trzeba tylko pamiętać, że winiety na kolejny rok nie są szybciej sprzedawane niż 1 grudnia, bieżącego roku kalendarzowego.
Winiety w Szwajcarii można kupić na stacjach benzynowych, w oficjalnych punktach sprzedaży i na poczcie. Jednak najprościej i jak wynika z relacji osób podróżujących do Szwajcarii najtańszą opcją jest zakup winiety na granicy. Trzeba tylko ustawić się przy odpowiedniej bramce, dla osób które nie mają winiet. Jeśli chodzi o samą płatność, to akurat w tym miejscu zapłacimy za nią, nie tylko frankami szwajcarskimi, ale także euro czy funtami brytyjskimi. Akceptowane są także karty płatnicze – debetowe i kredytowe.
Zakupioną winietę musimy, przed wjazdem na autostradę, nakleić na przednią szybę naszego pojazdu. Może być to lewy górny lub dolny róg lub miejsce za lusterkiem. Naklejka powinna być widoczna z zewnątrz i co ważne, nie może być ponownie naklejana w innym samochodzie. Właściciele motocykli muszą umieścić winietę na wewnętrznej, dolnej części szyby lub na innej widocznej części maszyny, której nie można wymienić.
Kara za brak winiety w Szwajcarii jest dość surowa i wynosi 200 franków szwajcarskich. Oprócz tego jesteśmy zmuszeni do natychmiastowego jej zakupu. Warto mieć to na uwadze, gdyż policja w Szwajcarii robi częste kontrole na drogach szybkiego ruchu. Identyczna kara (200 CHF) spotka nas, jeśli winietę umieścimy w złym lub niewidocznym miejscu w naszym samochodzie.
Co jeszcze warto wiedzieć o autostradach i drogach szybkiego ruchu w Szwajcarii?
Po autostradach i drogach ekspresowych w Szwajcarii jeździ się niezwykle komfortowo. Nawet te nieco bardziej kręte i położone na terenach wysokogórskich trasy są bezpieczne i można łatwo je ominąć korzystając z platform kolejowych, przewożących auta tunelami. Podróżując szwajcarskimi drogami warto pamiętać o tym, że piesi tu mają bezwzględne pierwszeństwo.
Jeśli chodzi o dozwoloną prędkość na autostradach i drogach w Szwajcarii, to:
- na autostradach nie jeździmy więcej niż 120 km/h
- na drogach szybkiego ruchu rozpędzamy się maksymalnie do 100 km/h
- na drogach krajowych jedziemy do 80 km/h
- jeśli podróżujemy z przyczepą to maksymalnie możemy rozpędzić się do 80 km/h
- natomiast w terenie zabudowanym nie przekraczamy 50 km/h
W Szwajcarii pasy bezpieczeństwa muszą być zawsze zapięte, a światła mijania włączone przez cały rok. W samochodzie obowiązkowo musi być trójkąt ostrzegawczy, a nawet dwa kiedy ciągniemy przyczepę. Natomiast apteczka czy gaśnica są jedynie sprzętem zalecanym. Dopuszczalna ilość alkoholu w krwi kierowcy w Szwajcarii to 0,5 promila. Korzystanie z antyradarów jest tu surowo zabronione i karane mandatem do 1000 franków szwajcarskich. Lepiej również nie nocować na parkingach autostradowych i w miejscach, gdzie nie jest to dozwolone.
Zobacz także autostrady w Francji.
Dzieci poniżej siódmego roku życia muszą podróżować w odpowiednio dobranych do ich wieku i wzrostu fotelikach. Nie wolno rozmawiać przez telefon prowadząc samochód. Chyba że mamy zestaw głośnomówiący. Zimą obowiązują zimowe opony, a w rejonach górskich mogą przydać się również łańcuchy. Przełęcze alpejskie otwarte są mniej więcej od czerwca do października, w zależności od warunków pogodowych. Niektóre górskie miejscowości są w całości zamknięte dla ruchu kołowego. Wówczas należy zostawić samochód na parkingu.
Ważne numery telefonów w Szwajcarii
- 117 policja
- 118 straż pożarna
- 144 pogotowie
- 1414 pogotowie helikopterowe
- 140 pomoc drogowa
- +41 031 3580202 Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Bernie