Autostrady w Albanii są główną siecią transportową w tym kraju. Razem z drogami ekspresowymi stanowią też podstawową oś komunikacji tego państwa. Mimo wielu legend o ich fatalnym stanie, obecnie Albania pod względem jakości dróg wyprzedza Polskę!
Jednak warto zaznaczyć fakt, że chodzi o autostrady i nowo wybudowane trasy. W ich przypadku asfalt jest równy, bez dziur i z odpowiednio szerokimi jezdniami.
Niestety nadal drogi poboczne i te mniej uczęszczane na przykład we wschodniej części kraju pozostawiają wiele do życzenia. W Albanii wciąż nie ma obwodnic większych miast, a część dróg miejscami nie ma w ogóle położonego asfaltu.
Mimo to z roku na rok jest coraz lepiej, gdyż Albania postawiła nie tylko na budowę nowych dróg, ale i przyciągnięcie jak największej liczby turystów, którzy pragną spędzić udane wakacje w Albanii.
Na stan dróg i autostrad w Albanii ma na pewno wpływ samo ukształtowanie terenu tego kraju. Państwo to obok Szwajcarii jest najwyżej położonym europejskim krajem. W związku z czym duża część tras prowadzi przez wysokie partie gór.
Drogi tam są wyjątkowo kręte i usiane serpentynami. Zatem czas przejazdu przez nie mocno się wydłuża. Warto też mieć na uwadze fakt, iż jazda nocą po albańskich drogach może być niezbyt bezpieczna i utrudniona, przez to że część z nich jest po prostu nieoświetlona.
Tak jak część aut, którymi jeżdżą miejscowi!
Autostrady w Albanii
Autostrady i główne drogi w Albanii mają naprawdę dobrej jakości nawierzchnię. Nie brakuje przy nich zaskakująco gęsto usianych stacji benzynowych. Normalnym widokiem jest też przydrożny handel wszelkiej maści towarami, na pasie awaryjnym. Jeżdżą też nim bryczki, chodzą piesi i różne zwierzęta gospodarskie, a czasem znajduje się też wyjazd wprost z prywatnej posesji.
Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC / AC
Autostrady to główne drogi w Albanii, które mają przynajmniej dwie jezdnie w jednym kierunku oraz dodatkowy pas awaryjny. Oznaczone są dużą literką A oraz cyfrą w kolorze białym i umieszczone na zielonym tle. Ich sieć nie jest może imponująca, jednak w planach jest pokrycie niemal całego kraju siatką autostrad. Modernizacja dróg oraz budowa nowych rozpoczęła się w Albanii tuż po upadku komunizmu w 1991 roku. Obecnie do użytku oddano tu trzy odcinki autostrad, z których dwie są nadal w pełni nieukończone.
A1 – to najdłuższy odcinek autostrady w Albanii, o długości 177 kilometrów, łączący to państwo z Kosowem. Wiedzie z portowego miasta Durrës do Morinë, które jest położone przy granicy albańsko-kosowskiej. Ten odcinek autostrady jest również częścią europejskiej trasy E851, a także będzie fragmentem Paneuropejskiego korytarza transportowego nr X oraz Autostrady Adriatycko-Jońskiej.
A2 – to z kolei najkrótszy odcinek autostrady w Albanii, który obecnie mierzy jedynie niecałe 25 kilometrów. Docelowo ma mieć długość 46,5 kilometra i łączyć Fier z popularną Wlorą. Ma być także częścią Autostrady Adriatycko-Jońskiej.
A3 – to autostrada, która obecnie mierzy ledwie 31,17 kilometrów, a docelowo ma mieć długość 110 kilometrów i łączyć stolicę w Tiranie z miastem Tepelenë. Trasa ta będzie stanowić również fragment Paneuropejskiego korytarza transportowego nr VIII.
Niestety nie ma jeszcze autostrad w Albanii wiodących wzdłuż całego wybrzeża. Jeśli podróżujemy tu na wakacje, to jesteśmy zmuszeni do jazdy drogami gorszej kategorii. Pocieszający jest jednak fakt, że docelowo mają tu powstać nowoczesne odcinki szybkich autostrad.
Drogi szybkiego ruchu w Albanii
Drogi ekspresowe w Albanii są oznaczone dużymi białymi literkami SH oraz odpowiednią cyfrą, umieszczonymi na niebieskim tle. Zazwyczaj to dwujezdniowe trasy, bez pasa awaryjnego. Duża część z nich pokrywa się z europejskimi trasami. I tak w Albanii mamy następujące drogi szybkiego ruchu:
SH1 – droga ekspresowa łącząca Durrës, Lezhë, Szkodrę ze stolicą w Tiranie. Łączna długośc tej trasy to 125 kilometrów. Obecnie jest częścią europejskich dróg E762 oraz E851. W przyszłości ma stanowić część Autostrady Adriatycko-Jońskiej.
SH2 – to trasa szybkiego ruchu o długości 33 kilometrów, która wiedzie z Durrës do Tirany. Była to pierwsza odnowiona droga, po upadku komunizmu w Albanii. Obecnie to także odcinek europejskiej drogi E762.
SH3 – to odcinek drogi ekspresowej, wiodącej z Elbasan, przez Korczę do Tirany. Ma ona długośc 151 kilometrów i jest częścią europejskiej trasy E86 oraz E852.
SH4 – to z kolei trasa szybkiego ruchu łącząca Durrës, Fier, Gjirokastër i stolicę Albanii. Całość ma długość 215 kilometrów. Aktualnie to fragment eurpejskiej drogi E853, która docelowa ma być odcinkiem Autostrady Adriatycko-Jońskiej.
SH7- to odcinek drogi ekspresowej o długości ponad 40 kilometrów, który wiedzie z Elbasan do Tirany. Stanowi on także część paneuropejskiego korytarza transportowego nr. VIII.
SH8 – to trasa wiodąca wzdłuz Riwiery Alabańskiej, z maista Fier do Wlory. Ma ona długość 148 kilometrów i powstała w 1920 roku.
SH9 – to z kolei najkrótsza droga szybkiego ruchu o długości ledwie 3,2 kilometra. Prowadzi z Elbasan do przejścia granicznego Qafe Thane z Macedonią. Jest również częścią europejskiej trasy E852.
Winiety w Albanii
Autostrady i drogi szybkiego ruchu w Albanii są póki co praktycznie bezpłatne (patrz poniżej). W związku z czym nie ma tu żadnych obowiązujących winiet do wykupienia.
Opłaty drogowe w Albanii
Wszystkie krajowe drogi w kraju należą do albańskiej firmy – Autoriteti Rrugor Shqiptar (ARRSH) – http://www.arrsh.gov.al/, której dyrekcja podporządkowana jest Ministerstwu Transportu i Infrastruktury z siedzibą w Tiranie.
Obecnie jazda samochodem po autostradach i drogach szybkiego ruchu W Albanii jest bezpłatna.
Jednak od marca 2018 roku, za odcinek autostrady A1 trzeba uiścić opłatę, w wysokości 5 euro. W planach jest także rozszerzenie opłat na pozostałe odcinki albańskich autostrad (A2 i A3). Jednak póki co są one jeszcze w trakcie budowy, więc nie trzeba płacić za korzystanie z nich.
Co ciekawe narzucenie pierwszych opłat za autostrady w Albanii spotkało się z gorącym sprzeciwem tutejszych mieszkańców. Do tego stopnia, że zniszczyli i spalili oni budki do poboru odpłatności za przejechaną trasę. Do momentu odbudowania tych punktów, autostrada A1 była ponownie darmowa.
Natomiast sami mieszkańcy wywalczyli zniżkę w opłatach, która dla nich obecnie wynosi 100 leków.
Co jeszcze warto wiedzieć o autostradach i drogach w Albanii?
Aby legalnie podróżować samochodem przez Albanię potrzebne jest:
- prawo jazdy
- dokument potwierdzający naszą tożsamość (paszport lub dowód osobisty, ważne co najmniej przez 3 miesiące od planowanej daty wyjazdu z Albanii)
- dowód rejestracyjny, wraz z ważnym przeglądem technicznym
- ubezpieczenie OC Zielona Karta
- jeśli nie jesteśmy właścicielami prowadzonego pojazdu, to także upoważnienie – pisemna zgoda właściciela tego auta, sporządzone w języku angielskim i potwierdzone notarialnie
Jeśli chodzi o dopuszczalną prędkość z jaką można poruszać się po drogach w Albanii to:
- na autostradach dopuszczalna prędkość to 110 km/godzinę, a 80 km/godzinę dla samochodów osobowych oraz aut z przyczepą
- na drogach ekspresowych obowiązuje jazda do 90 km/godzinę
- w terenie zabudowanym prędkość nie może przekraczać 40 km/godzinę
- natomiast na zwykłych drogach, poza terenami zabudowanymi nie można jechać szybciej niż 80km/godzinę, a jeśli ciągniemy przyczepę czy prowadzimy ciężarówkę to tylko 70km/godzinę
Na wyposażeniu naszego samochodu musimy mieć apteczkę oraz trójkąt bezpieczeństwa. Natomiast gaśnica, linka holownicza czy dodatkowy komplet żarówek do świateł, nie są już obowiązkowe.
Bezwzględnie trzeba jeździć w zapiętych pasach bezpieczeństwa oraz z włączonymi światłami mijania – w nocy, w tunelach i podczas złych warunków atmosferycznych, wpływających na widoczność.
Jeśli chodzi o możliwość wypicia alkoholu, to we krwi nie można mieć więcej niż 0,01 promila. Za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu w Albanii grozi kara nałożenia mandatu w wysokości od 10 000 do 40 000 leków oraz zatrzymania prawa jazdy na okres od 6 do 12 miesięcy. Z kolei jeśli chodzi o rozmowy przez telefon podczas jazdy, to wolno tylko i wyłącznie korzystać z zestawu głośnomówiącego. Dzieci do 12 roku życia, muszą być przewożone w specjalnych fotelikach lub odpowiednio dobranych siedziskach.
Ważne numery telefonów w Albanii
129 – policja
128 – straż pożarna
127 – pogotowie
126 – policja drogowa
+355 66 40 01 222 – pomoc drogowa (Automobile Club Albania)
+355 44 51 00 20 – Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Albanii
+355 694 022 011 – numer dyżurny (tylko w nagłych przypadkach) Ambasady RP w Albanii
Warto również sobie zdawać sprawę z nieformalnych przepisów obowiązujących na drogach w Albanii. Tutejsi kierowcy prowadzą w dość osobliwym stylu. Przykładowo na rondzie pierwszeństwo ma ten, który się na nie pierwszy wepchnie. Kierowcy często przejeżdżają na czerwonym świetle, zresztą podobnie do pieszych, których sygnalizacja świetlna czy pasy wcale nie ograniczają. Albańczycy za kółkiem bardzo często korzystają z klaksonów, którymi sygnalizują wszelkie możliwe manewry, ze skręcaniem czy wyprzedzaniem łącznie. Nierzadkim przypadkiem jest tu brak jakiegokolwiek oświetlenia w aucie, co nie przeszkadza im prowadzić po zmroku. Praktycznie każdy parkuje gdzie chce, na tak zwane lusterka. Normą jest również zatrzymywanie się na autostradach, na których w Albanii często handluje się wszelkiej maści dobrami. Nie ma tu też zbyt wielu autoryzowanych serwisów, więc w razie czego auto trzeba oddać do naprawy do małych miejscowych warsztatów samochodowych. Za to przy drogach w Albanii nie brakuje ani stacji benzynowych (chociaż nie tych sieciowych), ani myjni samochodowych.