Zarówno drogi, jak i autostrady w Belgii są na najwyższym europejskim poziomie. Ich sieć jest na tyle dobrze rozwinięta, że bez problemu dotrzemy w każdy zakątek tego kraju.
Całkowita długość dróg szybkiego ruchu w Belgi to 1763 kilometry.
Całkiem sporo jak na państwo o niezbyt dużej powierzchni. Jednak to, co najbardziej interesuje polskich kierowców, to fakt że przejazd belgijskimi autostradami jest zupełnie bezpłatny.
Przynajmniej dla samochodów osobowych.
Winiety w Belgii
W Belgi nie istnieje system opłat opartych na winietach. W ogóle korzystanie z belgijskich autostrad, dla aut osobowych jest zupełnie darmowe. Jedyna opłata jaką trzeba ponieść to koszt przejazdu przez tunel Liefkenshoek. Dotyczy to wszystkich pojazdów do 3,5 tony.
Powyżej tej wagi, za użytkowanie autostrad i innych dróg w Belgi trzeba zapłacić.
Metoda opłat dla aut powyżej 3,5 tony została w 2016 roku zamieniona, z eurowiniet na satelitarny system opłat – viapass. Opiera się ona na technologii GSM, przy wykorzystaniu urządzeń OBU – czyli On Board Unit, które trzeba zamontować na przedniej szybie pojazdu.
To właśnie one wykrywają położenie geograficzne danego pojazdu i przy pomocy satelitów dopasowują do map cyfrowych, obliczając należną kwotę. Rachunek można uregulować na dwa sposoby: pre-pay (przedpłatą) lub post-paid.
Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC / AC
Dokładne stawki można sprawdzić na stronie – https://www.viapass.be/en/downloads/tariffs/ gdyż w każdym z trzech regionów Belgii są inne wysokości opłat.
Co ważne, z opłat systemem viapass zwolnione są nie tylko samochody do 3,5 tony, ale także wszelkie pojazdy związane z turystyką. Przykładem są tu autobusy pasażerskie, auta kempingowe oraz te które ciągną przyczepę. Wykaz wszystkich zwolnionych z opłat samochodów można sprawdzić tu – https://www.viapass.be/en/downloads/exemptions-clarified/
Autostrady w Belgii
Autostrady w Belgii mają ponad 1760 kilometrów długości i charakteryzują się tym, że spore ich odcinki są dobrze oświetlone. Drogi szybkiego ruchu oznaczone są tu albo dużą literką A, jeśli dotyczą międzynarodowych tras lub tych łączących belgijskie regiony, albo dużą literką R, jeśli są obwodnicami miast.
Warto dodać, że w przypadku tych ostatnich nie wszystkie spełniają wymogi, by nazywać je pełnoprawnymi autostradami. Natomiast jeśli chodzi o ich oznaczenie, to w Belgii częściej używa się europejskich symboli.
Można je rozpoznać po dużej literce E oraz białych cyfrach, umieszczonych na zielonym tle.
Autostrady w Belgii to kolejno:
Autostrada A1 (E19) – to 70-cio kilometrowa autostrada, która łączy stolicę Belgi z Antwerpią, i dalej z holenderską granicą w Breda. To najważniejszy szlak komunikacyjny w tym kraju, składający się z dwóch odcinków połączonych obwodnicą Antwerpii. To także część europejskiej trasy E19.
Autostrada A2 (E314) – ta prawie 90 kilometrowa autostrada prowadzi z Brukseli (dokładnie z Leuven) do miasta Genk i dalej do granicy z Holandią, skąd łatwo dojechać do Maastricht lub do niemieckiego Akwizgranu. To część europejskiej trasy E314.
Autostrada A3 (E40) – jest nazywana autostradą króla Baldwina i łączy stolicę Belgii z miastem Liège, w pobliżu niemieckiej granicy w Eupen. To również odcinek europejskiej trasy E40.
Autostrada A4 (E25, E411) – to prawie 190 kilometrowy odcinek autostrady, która prowadzi z Brukseli, przez Namur, aż do granicy z Luksemburgiem w Arlon. To ważny ciąg komunikacyjny w południowej części Belgii. Autostrada ta często jest zwana ardeńską i po części pokrywa się z europejską trasą E25, a po części z E411. To najdłuższa trasa szybkiego ruchu w Belgii.
Autostrada A7 (E19) – ta autostrada łączy stolicę Belgii (dokładnie Halle) z miastem Mons, które jest położone przy granicy z Francją. To również część europejskiej trasy E19 i po części E42.
Autostrada A8 (E429) – odcinek autostrady, który prowadzi z Halle (znajduje się pod Brukselą) do miasta Tournai i dalej do francuskiej granicy. Trasa ta pokrywa się prawie w całości z europejską drogą E429.
Autostrada A10 (E40) – to przede wszystkim ważna trasa, dzięki której wszyscy turyści mogą dojechać z Brukseli nad Morze Północne. Autostrada łączy stolicę Belgii z Gandawą i Brugią oraz z portem w Ostendzie. To także fragment europejskiej trasy E40.
Autostrada A11 (E34) – ten dosyć krótki fragment autostrady łączy Antwerpię z gminą Zelzate na północy Belgi. Tym samym jest również częścią europejskiej trasy E34.
Autostrada A12 – łączy stolicę Belgii z Antwerpią i prowadzi dalej do holenderskiej granicy.
Autostrada A13 (E34, E313) – ta autostrada prowadzi z Antwerpii, przez Hasselt do Liège. Po części pokrywa się z europejską trasą E34, a po części z E313.
Autostrada A14 (E17) – to ponad stu kilometrowa autostrada łączy Antwerpię i Gandawę z granicą we Francji. Jest również częścią europejskiej trasy E17.
Autostrada A15 (E42) – autostrada prowadzi z Liège, przez Namur do Charleroi. Przy okazji będąc częścią europejskiej trasy E42.
Autostrada A16 (E42) – to fragment autostrady, który łączy miasto Moons z Tournai. Jest także częścią europejskiej trasy E42.
Autostrada A17 (E403) – to z kolei autostrada prowadząca z miasta Brugia, przez Kortrijk do Tournai. Przy okazji stanowiąc fragment europejskiej trasy E403.
Autostrada A18 (E40) – ten fragment autostrady jest często użytkowany przez osoby, które chcą dojechać do francuskiego Calais (prom Francja-Wielka Brytania). Łączy on dokładnie Brugię z Ostendą i francuską granicą. Pokrywa się on również z europejską trasą E40.
Autostrada A19 – ta autostrada prowadzi z miasta Kortrijk do Ypres. W planach jest jej wydłużenie do miejscowości Veurne, gdzie skrzyżuje się z A18.
Autostrada A21 (E34) – łączy ona miasta: Antwerpię z Turnhout i dalej z holenderską granicą. Oprócz tego stanowi część europejskiej trasy E34.
Autostrada A25 (E25) – ta autostrada prowadzi z Liège do miasta Visé i dalej do granicy z Holandią, przez co ułatwia dojazd do Maastricht. Przy okazji jest częścią europejskiej trasy E25.
Autostrada A26 (E25) – to ponad 100 kilometrowy odcinek autostrady, który łączy Liège i Bastogne z miejscowością Neufchâteau. Dzięki niej łatwo można dojechać do Francji i Luksemburga, a także do niektórych atrakcji turystycznych w Belgii (tor wyścigowy w Stavelot i stok narciarski Baraque de Fraiture). Do tego stanowi część europejskiej trasy E25.
Autostrada A27 (E42) – ta autostrada prowadzi z Battice, przez Verviers i Malmedy do Sankt Vith na granicy z Niemcami. Przy okazji jest częścią europejskiej trasy E42.
Autostrada A28 – to ledwie czterokilometrowa autostrada, która łączy Aubange z francuską granicą.
Autostrada A54 – ta autostrada prowadzi z Nivelles do Charleroi.
Autostrada A112 – to łącznik autostrady A12 z Wilrijk
Autostrada A201 – to z kolei odcinek autostrady, którego zadaniem jest połączenie portu lotniczego Brukseli z centrum stolicy.
Autostrada A501 – kolejny łącznik, tym razem autostrady A7 z La Louvière.
Autostrada A503 – to z kolei odcinek autostrady o długości niecałych 3 kilometrów, który łączy Charleroi z Mont-sur-Marchienne.
Autostrada A601 (E25) – to łącznik autostrady A13 i A3, przebiegający w okolicach Liège. Stanowi on także część europejskiej trasy E25.
Autostrada A602 – łącznik autostrady A3 i A26, przebiegający w okolicach Liège.
Autostrada A604 – to kolejny łącznik autostrady A15 i miasta Seraing, przebiegający w okolicach Liège.
Autostrada A605 – dwunastokilometrowy łącznik autostrady A26 i A3, przebiegający przez Liège.
Oprócz tego w Belgii mamy obwodnice, które są także miejscami autostradami. Na mapie są oznaczone literką R i tak mamy:
R0 – obwodnica Brukseli
R1 – wewnętrzna obwodnica Antwerpii
R2 – zewnętrzna obwodnica Antwerpii
R3 – zewnętrzna obwodnica Charleroi
R4 – obwodnica Gandawy
R5 – obwodnica Mons
R6 – obwodnica Mechelen
R8 – obwodnica Kortrijk
R9 – wewnętrzna obwodnica Charleroi
Zobacz także autostrady w Niemczech.
Opłaty drogowe w Belgii
Jedyne opłaty, które trzeba uiścić, korzystając z autostrad w Belgii to tunel Liefkenshoek – https://www.liefkenshoektunnel.be/nl Prowadzi on pod rzeką Skaldą, pomiędzy Antwerpią i miejscowością Beveren. Liefkenshoektunnel ma długość 1370 metrów i jest częścią obwodnicy R2. Wewnątrz tunelu są dwa pasy jezdni, w każdym kierunku. Oddano go do użytku w 1991 roku.
Przez Liefkenshoektunnel przejadą pojazdy o wysokości powyżej 3 metrów. Jest on otwarty 24 godziny na dobę. Płatności można dokonać tu gotówką (euro), kartą płatniczą i paliwową oraz przy pomocy urządzenia OBU. Każda z nich ma swoją bramkę, warto więc zawczasu ustawić się do odpowiedniej.
Koszt przejazdu przez tunel Liefkenshoek zależny jest od wysokości naszego pojazdu, ponieważ te wyższe niż 3 metry mają inną taryfę. Opłata jest także uzależniona od sposobu naszej płatności, bo auta poniżej trzech metrów gotówką zapłacą 6 euro, natomiast w automacie przy pomocy karty tylko 4,95 euro. Jeśli byśmy korzystali z OBU to cena byłaby jeszcze niższa – 3,56 euro.
Samochody wyższe niż 3 metry mają większe stawki, zróżnicowane też ze względu na czas przejazdu – od 6 do 22 oraz od 22 do 6.
Co jeszcze warto wiedzieć o drogach i autostradach w Belgii?
Jak w każdym innym europejskim państwie istnieją ograniczenia prędkości, co do poruszania się po miejscowych drogach i autostradach. W Belgii wygląda to następująco:
- na autostradach można jechać do 120 km/godzinę
- na drogach szybkiego ruchu nie można przekraczać 90 km/godzinę
- natomiast po zwykłych drogach, tyle że na obszarze niezabudowanym obowiązuje zakaz jazdy powyżej 70 km/godzinę
- kiedy z kolei wjedziemy w obszar zabudowany to musimy zwolnić do 50 km/godzinę
- a w strefie zamieszkania trzeba jechać jedynie 20 km/godzinę
Jeśli chodzi o ogólne przepisy w ruchu drogowym, to w Belgii trzeba jeździć w zapiętych pasach bezpieczeństwa, zarówno jako kierowca, jak i pasażer. Światła mijania należy mieć włączone przez cały okrągły rok. Na wyposażeniu samochodu obowiązkowo trzeba mieć trójkąt ostrzegawczy oraz kamizelki odblaskowe, jeśli pasażerowie też będą opuszczać pojazd na drogach szybkiego ruchu i w terenie niezabudowanym. Dodatkowo, jeśli ciągniemy przyczepę, to trzeba mieć dodatkowy trójkąt ostrzegawczy.
Co ciekawe w Belgii ani gaśnica, ani apteczka nie są obowiązkowym wyposażeniem pojazdu, jedynie zalecanym.
Jeśli chodzi o ilość alkoholu po jakim można prowadzić, to w Belgii wynosi on 0,5 promila. Potrzebne jest oczywiście prawo jazdy, dowód tożsamości (paszport lub dowód osobisty), dowód rejestracyjny i OC oraz zalecana jest także karta EKUZ. Rozmowy telefoniczne prowadząc samochód mogą odbywać się tylko i wyłącznie poprzez zestaw głośnomówiący. Natomiast dzieci do 12 roku życia, muszą być przewożone w dostosowanych do ich wielkości i wieku, bezpiecznych fotelikach.
Ważne numery telefonów w Belgii:
112 – europejski numer alarmowy
+32 2 288 33 22 – pomoc drogowa
+32 27 39 01 00 – Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Belgii
+32 27 39 01 01 – telefon dyżurny Ambasady RP