Francja to kolejny kraj z mocno rozwiniętą siecią autostrad. Całkowita ich długość to prawie 12 tysięcy kilometrów. W tym są odcinki płatne i bezpłatne. Opłaty za autostrady we Francji uiszcza się tradycyjnie na bramkach, a ich wysokość uzależniona jest od kategorii pojazdu oraz długości przejechanego odcinka.
Natomiast przejazd drogami szybkiego ruchu jest we Francji kompletnie zwolniony z opłat.
Warto też dodać, iż w tym kraju trzeba dodatkowo zapłacić za korzystanie z niektórych mostów, tuneli oraz wiaduktów.
Definicja autostrady jest we Francji klarowna.
To droga o specjalnym przeznaczeniu, bez skrzyżowań i dostępna jedynie dla pojazdów z napędem mechanicznym. Cechą charakterystyczną francuskich autostrad jest też fakt, że zazwyczaj nie są one budowane od podstaw. Najczęściej wykorzystuje się tu istniejące fragmenty dróg, które dostosowuje się do standardów autostradowych.
Autostrady Francja
Cała sieć autostradowa we Francji składa się zarówno z autostrad, jak i dróg szybkiego ruchu. Pierwszy ich odcinek oddano do użytku dopiero po II Wojnie Światowej. Potem do lat 70-tych rozwój autostrad we Francji rozwijał się wolno.
Do czasu pojawienia się prywatnych zarządców i inwestorów. Obecnie ponad 9 tysięcy kilometrów jest płatnych, natomiast niecałe 3 tysiące należą do państwa i nie pobiera się żadnych opłat za ich użytkowanie.
Istnieją również małe fragmenty autostrad we Francji, szczególnie w okolicy dużych miast, które należą do prywatnych firm, jednak pozostają one bezpłatne.
Autostrady we Francji oznaczone są dużą literą A oraz odpowiednią cyfrą.
System ten przypomina numerację brytyjską. Autostrady we Francji były budowane odcinkami i nie są zbyt długie, do tego za każdy ich fragment jest odpowiedzialnych kilkanaście podmiotów. Republika Francuska to kraj mocno scentralizowany wokół głównego ośrodka, jakim jest Paryż. W związku z czym cały system numeracji autostrad we Francji oparty jest o ich lokalizację geograficzną.
Pierwsze liczby są więc tymi, promieniście odbiegającymi od stolicy i dalsze ich odgałęzienia.
Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC / AC
I tak kolejno mamy we Francji autostrady:
- A1 – prowadzi w stronę Lille
- A2 – to odgałęzienie A1, prowadzące do Cambrai i Valenciennes
- A3 – to część obwodnicy Paryża, która łączy się z A1
- A4 – ta autostrada prowadzi do Reims i Strasburga
- A5 – autostrada, która wiedzie do Troyes
- A6 – biegnie w stronę Lyonu
- A7 – łączy Lyon z Marsylią
- A8 – stanowi odgałęzienie A7, i biegnie ku Nicei i Aix-en-Provence
- A9 – to również odgałęzienie autostrady A7, które wiedzie w kierunku Montpellier i Perpignan
- A10 – autostrada, która biegnie do Bordeaux i Orleanu
- A11 – kieruje się do Nantes i Le Mans
- A12 – biegnie ku stolicy Francji na przedmieściach w Trappes
- A13 – prowadzi do Caen, Rouen i Hawru
- A14 – to odcinek autostrady łączący się z A13
- A15 – kolejny odcinek umiejscowiony na przedmieściach Paryża w Cergy i Pontoise
- A16 – biegnie w stronę Calais (Eurotunel) i Amiens
- A19 – łączy autostradę A5 z A10
Pozostała numeracja autostrad we Francji wygląda następująco:
– A2x to numery północnych autostrad we Francji
– A3x to z kolei trasy na północnym wschodzie kraju
– A4x to numery autostrad w regionie Alp i doliny Rodanu
– A5x to autostrady Lazurowego Wybrzeża
– A6x to trasy biegnące na południowym zachodzie Francji
– A7x numery te dotyczą autostrad w centralnej części kraju
– A8x to autostrady we wschodniej części Francji
Pozostałe, już trzycyfrowe oznakowanie autostrad we Francji dotyczy krótkich odcinków. Przykładowo A1xx to trasy biegnące w regionie Île-de-France. Warto też wiedzieć, że francuskie autostrady mają też niekiedy nadane nazwy własne. I tak mamy przykładowo autostradę Prowansalską (A8), autostradę Katalonkę (A9) czy autostradę Normandzką (A13).
Winiety we Francji
We Francji nie ma winiet. Koszt przejazdu płatnymi odcinkami autostrad jest regulowany na bramkach (punktach poboru opłat). Wysokość kwoty jaką musimy zapłacić jest uzależniona od:
• rodzaju naszego pojazdu
• przejechanej odległości
• zarządcy wybranego odcinka autostrady
• czasem także od pory dnia (w godzinach szczytu może być drożej)
Natomiast jeśli chodzi o podział na kategorie pojazdów to we Francji mamy:
– kategorię 1 do której należą samochody o dwóch lub większej liczbie osi oraz wysokości nieprzekraczającej 2 metrów
– kategorię 2 do której należą samochody o dwóch lub większej liczbie osi, ale z wysokością większą niż dwa metry, jednak nie wyższej niż 3 metry
– kategorię 3 w której są samochody o dwóch osiach i całkowitej wysokości wyższej niż 3 metry
– kategorie 5 do której należą motocykle, wraz z przyczepami, wózkami itd.
Ogólnie rzec biorąc za każde przejechane 100 kilometrów autostradami we Francji zapłacimy około 8-9 euro. Dokładne obliczenia można wykonać na jednej ze stron ich operatorów np. – https://www.autoroutes.fr/en/routes.htm Tam wpisując miasto wyjazdowe oraz miejsce docelowe, otrzymamy przybliżony koszt takiego przejazdu.
Przykładowo trasa z Paryża do Lyonu wyniesie nas niecałe 36 euro. Co fajne, to strona ta od razu wylicza również koszt potrzebnego do przejazdu paliwa.
Zobacz także autostrady w Belgii.
Opłaty drogowe we Francji
Opłat drogowych we Francji dokonujemy na bramkach. Płatność można uregulować gotówką (w euro), a także kartami bankowymi lub paliwowymi.
Zdecydowanym ułatwieniem, szczególnie dla osób które często podróżują autostradami we Francji jest system elektronicznego poboru opłat Télépéage. Opiera się on na nadajnikach radiowych, które trzeba wypożyczyć i umieścić na samochodzie. Wówczas poprzez automatyczną rejestrację zostaje pobrana odpowiednia opłata, za przejechany płatny odcinek francuskich autostrad.
Warto pamiętać, że za całe 9 tysięcy kilometrów płatnych autostrad odpowiada szereg koncesjonariuszy. Największym z nich jest Vinci S.A, który zarządza prawie 4500 kilometrów dróg. Oprócz tego zarządzający we Francji operatorzy to: ALIS, APRR, AREA, ASF, ATMB, CEVM, Cofiroute, ESCOTA, Sanef, SAPN i SFTRF.
Jak już wspominaliśmy we Francji dodatkową opłatą objęte są także niektóre tunele, mosty i wiadukt. Dokładnie chodzi o:
• Most Normandie
• Most Tancarville
• Eurotunnel
• Tunel Puymorens
• Tunel Maurice-Lemaire
• Tunel Prado Carenage
• Tunel Prado-Południe
• Tunel Frejus
• Tunel Mont Blanc
• Tunel Duplex
• Wiadukt Millau
Przykładowo za jednorazowy przejazd Tunelem Mont Blanc (https://tunnelmb.net/en-US) samochody osobowe muszą zapłacić 46,30 euro, motocykle natomiast 30,70 euro. Jeśli wykupimy bilet na dwa przejazdy – w jedną i drugą stronę (ważny przez 7 dni) to zapłacimy odpowiednio za auto 57,80 euro lub motocykl 38,50 euro.
Z kolei przejazd Tunelem Frejus (https://www.sftrf.fr/uk/il4-sftrf_p3-the-tunnel.aspx) będzie nas kosztował autem 46,30 euro lub 30,70 euro motocyklem.
Bilet upoważniający do dwóch przejazdów, ważny przez tydzień to wydatek rzędu 57,80 euro za samochód oraz 37,90 euro za jednoślad.
Natomiast przejazd przez słynny Eurotunnel (https://www.eurotunnel.com/uk/) łączący Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii, to koszt przynajmniej 43 euro za samochód w dwie strony (ważny przez dwa dni).
Zobacz także autostrady w Niemczech.
Co jeszcze warto wiedzieć o drogach i autostradach we Francji?
We Francji obowiązują następujące ograniczenia prędkości na autostradach i drogach ekspresowych:
– do 50 km/h jeśli widoczność jest mniejsza niż 50 metrów
– do 100 km/h dotyczy kierowców, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż dwa-trzy lata
– do 110 km/h jeśli pada deszcz
– do 110 km/h dla samochodów osobowych na drogach ekspresowych
– do 130 km/h na autostradach dla aut osobowych, także tych ciągnących przyczepę
Po drogach i autostradach we Francji jeździmy w zapiętych pasach, z włączonymi światłami mijania w nocy oraz podczas złych warunków pogodowych. Na wyposażeniu każdego samochodu musi znaleźć się: trójkąt ostrzegawczy, kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów, zapasowe żarówki oraz co ciekawe także zabezpieczenie antywłamaniowe.
Natomiast nieobowiązkowym wyposażeniem aut we Francji jest apteczka, gaśnica czy alkomat.
Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi, pod wpływem którego można prowadzić samochód we Francji to 0,5 promila. Jeśli prawo jazdy posiadamy krócej niż 3 lata, wówczas ta tolerancja wynosi jedynie 0,2 promila. Można także zostać ukaranym za korzystanie z telefonu podczas jazdy. Niedozwolone są także zestawy głośnomówiące. Natomiast dzieci do lat 10-ciu muszą być przewożone w specjalnych fotelikach.
Na terenach zabudowanych piesi mają bezwzględne pierwszeństwo we Francji. Za nieprzestrzeganie tych zasad, a także jazdę pod wpływem alkoholu (powyżej 0,5 promila) oraz przekroczenie prędkości o przynajmniej 25km/h grożą wysokie mandaty, z utratą prawa jazdy włącznie.
Zobacz także autostrady we Włoszech.
Ważne numery telefonów we Francji
• 112 europejski numer alarmowy
• 17 policja
• 15 pogotowie ratunkowe
• 18 straż pożarna
• +33 438 498 349 pomoc drogowa
• +33 143 173 405 Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej
Jakie są Wasze opinie o stanie dróg i autostrad we Francji? Na opinie czekamy na forum.