Autostrady w Niemczech to marka sama w sobie. To właśnie one są stawiane za wzór jakości na całym świecie. Ciekawostką jest też fakt, iż nadal nie ma na nich ograniczenia prędkości, a jedynie zalecenie jazdy do 130 km/h oraz to, że są one bezpłatne.
Często autostrady w Niemczech są błędnie przedstawiane jako myśl inicjatorska samego Hitlera, a tak naprawdę ich budowa rozpoczęła się nieco wcześniej.
Wódz jedynie przyczynił się do rozwoju całej sieci.
Niemniej jednak niemieckie autostrady stały się symbolem ambicji nazistowskich oraz czasów dobrej prosperity po wojnie, podczas odbudowy kraju. Co ciekawe ilość tras szybkiego ruchu, którą mamy teraz w naszym kraju, była na tym samym poziomie mniej więcej w latach 60-tych w Niemczech.
To może tłumaczyć nieco większe obycie niemieckich kierowców na autostradach, po prostu dłużej z nich korzystają.
Przejdźmy jednak do obecnego stanu autostrad w Niemczech.
Autostrady w Niemczech
Sieć autostrad w Niemczech jest druga pod względem długości, jeśli chodzi o państwa Unii Europejskiej. Obecnie to ponad 13 tysięcy kilometrów. Niemcy wyprzedza jedynie Hiszpania, która przy okazji ma też większą powierzchnię kraju.
Autostrady w Niemczech pozwalają na komfortowe dotarcie do wszystkich zakątków tego kraju, a także na swobodny tranzyt w drodze na wakacje do innych państw. Tym bardziej, że nadal korzystanie z nich jest bezpłatne.
Z tego też powodu wiele naszych rodaków wybiera właśnie niemieckie drogi, by dojechać na urlop, czy to do Włoch, Francji, Hiszpanii czy też do Chorwacji i Bułgarii. Zobacz przy okazji jak wygląda sprawa autostrad i winiet w Czechach.
Niemieckie autostrady są oznaczone dużą literką A, od słowa Autobahn oraz odpowiednia cyferką. Jak to w tym kraju bywa wszystko jest logicznie stworzone i tak, już po samym numerze możemy stwierdzić kierunek ich przebiegu. Parzyste liczby dotyczą autostrad biegnących ze wschodu na zachód, natomiast nieparzyste z północy na południe. Do tego warto wiedzieć, że główne korytarze transportowe w Niemczech są oznaczone cyfrą od 1 do 9.
Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC / AC
Trasy o znaczeniu regionalnym lub lokalnym są zaznaczone zazwyczaj dwu- lub nawet trzycyfrową liczbą. W ten prosty sposób, wiadomo jak i gdzie ich szukać na mapie.
Najdłuższy odcinek to autostrada A7, która ma długość 962 kilometrów. Jeśli chodzi o autostradowe połączenia z Polską, to nas dotyczą trasy szybkiego ruchu numer: A2, A4, A6 i A18.
Autostrady w Niemczech w kolejności numerycznej:
A1 – łączy wybrzeże Morza Bałtyckiego w mieście Heiligenhafen z francuską granicą w Saarbrücken.
A2 – nazywana „Warszawską Aleją”, która wiedzie z Oberhausen do Berlina. To jedna z ważniejszych dróg, łącząca zachód ze wschodem.
A3 – prowadzi od granicy z Holandią w Elten do austriackiej granicy w Pocking.
A4 – łączy Aachen przy granicy z Holandią i Belgią z Görlitz, położone przy polskiej granicy.
A5 – skrótowo nazywana „HaFraBa” (od miast Hamburg, Frankfurt i Bazylea), która wiedzie z Hattenbach do granicy ze Szwajcarią w Weil nad Renem.
A6 – prowadzi od granicy z Francją w Saarbrücken do granicy w Czechach w Waidhaus.
A7 – to najdłuższa autostrada w Niemczech, która łączy duńską granicę w Handewitt z austriacką w Füssen.
A8 – rozpoczyna się tuż przy granicy z Luksemburgiem w Perl, a kończy w Piding, na granicy z Austrią.
A9 – prowadzi z Poczdamu do Monachium, łącząc te dwa duże miasta w Niemczech.
A10- to autostrada (pierścień berliński), która otacza Berlin i Poczdam.
A11 – autostrada zwana „Berlinką”, która biegnie od pierścienia berlińskiego do Penkun, gdzie łączy się z polską A6 w Szczecinie.
A12 – nazywana Autostradą Wolności, rozpoczyna się na obwodnicy Berlina i kończy we Frankfurcie nad Odrą, gdzie przebiega granica z Polską i dalej wiedzie nasza A2.
A13 – prowadzi z obwodnicy Berlina, aż do Drezna.
A14 – jest podzielona na dwa odcinki. Pierwszy biegnie z Wismar do Schwerin, drugi z Magdeburga do Nossen. Część jej jest nadal w budowie.
A15 – nazywana Autostradą Sprewy, łączy Lübbenau/Spreewald z Forst, gdzie dalej można naszą drogą krajową nr 18 dojechać do Wrocławia.
A17 – biegnie z Drezna ku czeskiej granicy w Bad Gottleuba.
A19 – ta autostrada łączy Rostock z Wittstock/Dosse i autostradą A24.
A20 – prowadzi z Bad Segeberg do Prenzlau.
A21 – łączyć będzie docelowo Kilonię z Handorfem.
A23 – biegnie z Heide (Szlezwik-Holsztyn) do Hamburga.
A24 – łączy Hamburg ze stolicą Niemiec.
A25 – prowadzi z Hamburga do Geesthacht.
A26 – rozpoczyna się w Stade i kończy w Horneburgu.
A27 – wiedzie z Cuxhaven do Walsrode.
A28 – biegnie od Leer(Ostfriesland) do Bremen.
A29 – łączy Wilhelmshaven z Oldenburgiem, aż do węzła drogowego A1 z A29.
A30 – prowadzi od granicy z Holandią w Rheine do Bad Oeynhausen i dalej do A2.
A31 – rozpoczyna się w Emdem i kończy w Bottrop.
A33 – wiedzie z Osnabrück do Borgholzhausen, a potem z Bielefeld do Paderborn.
A36 – biegnie z Brunszwiku do Bernburg (Saale).
A37 – kolejna dwuczęściowa autostrada, która łączy Burgdorf z Misburgiem oraz dwie części Hannoweru.
A38 – prowadzi z Nordhausen do Lipska.
A39 – rozpoczyna się w Hamburgu i wiedzie do Lüneburg, a także z Wolfsburga do Salzgitter.
A40 – biegnie od holenderskiej granicy w Moers do Dortmundu.
A42 – łączy Kamp-Lintfort z Dortmundem.
A43 – prowadzi z Münster do Wuppertal.
A44 – rozpoczyna się przy granicy z Holandią i Belgią w Aachen i docelowo ma łączyć z Hessisch Lichtenau.
A45 – biegnie z Dortmundu do Aschaffenburga.
A46 – łączy Heinsberg w trzech odcinkach z Brilonem.
A48 – prowadzi z Koblencji do węzła drogowego AD Dernbach.
A49 – rozpoczyna się w Kassel i kończy w Neuental.
A52 – biegnie od granicy z Holandią w Mönchengladbach, aż do Essen i dalej z Gelsenkirchen do Marl.
A57 – łączy Goch przy granicy z Holandią z Kolonią.
A59 – prowadzi z Dinslaken, trzema etapami do Bonn.
A60 – rozpoczyna się na granicy z Belgią w Winterspelt i kończy w Rüsselsheim nad Menem (dwa odcinki).
A61 – biegnie od holenderskiej granicy w Viersen, do Hockenheim.
A62 – łączy Nonnweiler z Pirmasens.
A63 – prowadzi z Moguncji do Kaiserslautern.
A64 – rozpoczyna się w Trewir i kończy w Langsur, gdzie łączy się z autostradą A1 w Luksemburgu.
A65 – biegnie z Ludwigshafen nad Renem do Karlsruhe (granica z Francją).
A66 – łączy Eltville nad Renem w dwóch etapach z Fuldą.
A67 – prowadzi z Rüsselsheim nad Menem do Viernheim.
A70 – rozpoczyna się w Schweinfurcie i kończy w Bayreuth.
A71 – biegnie z Sangerhausen do Schweinfurtu.
A72 – łączy Hof z Borna.
A73 – prowadzi z Schleusingen do Feucht.
A81 – rozpoczyna się w Würzburg i kończy w Singen (przy szwajcarskiej granicy).
A92 – biegnie od Neufahrn bei Freising do Deggendorfu.
A93 – łączy etapami Hof z Rosenheim (granica austriacka).
A94 – prowadzi w etapach z Monachium do Malching.
A95 – rozpoczyna się w Monachium, a kończy w Partenkirchen.
A96 – biegnie z Lindau nad Jeziorem Bodeńskim do Monachium.
A98 – łączy Weil nad Renem, etapowo ze Stockach.
A99 – to z kolei obwodnica Monachium.
Pozostałe autostrady oznaczono odpowiednio numerami od 100 do 199, od 200 do 299, 300 do 399, od 400 do 499, od 500 do 599, od 600 do 699, od 700 do 799, a także od 800 do 899 czy od 900 do 999.
Winiety w Niemczech
Mimo zapowiedzi o wprowadzeniu winiet na przełomie 2019 i 2020 roku, nadal w Niemczech nie ma pobieranych opłat za przejazd autostradami. Na razie nic nie wskazuje by miałoby być inaczej, gdyż w czerwcu 2019 roku, Trybunał w Luksemburgu orzekł, że planowane opłaty za jazdę niemieckimi drogami szybkiego ruchu są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
W planach były winiety krótkoterminowe podzielone na pięć kategorii, w zależności od pojemności silnika i poziomu emisji spalin. Każda grupa mogłaby nabyć winiety: 10-dniowe, dwumiesięczne i roczne. Jednak planowano nie pobierać opłat od rodowitych Niemców, ponieważ oni wydane sumy mieli odliczać sobie od podatku drogowego, który i tak płacą. Zatem koszt utrzymania autostrad w Niemczech spoczywałby na przejezdnych obcokrajowcach i na to Unia nie wydała zgody.
Sprawdź też jakie są winiety i autostrady w Austrii.
Opłaty drogowe w Niemczech
Korzystanie z autostrad w Niemczech jest bezpłatne zarówno dla motocykli, samochodów osobowych, a także dla aut dostawczych z masą całkowitą do siedmiu ton.
Od 2018 roku zwiększyła się za to liczba dróg federalnych, za które muszą zapłacić użytkownicy samochodów o wadze powyżej siedmiu ton.
Jak na razie jedyne opłaty drogowe w Niemczech, jakie trzeba ponieść to przejazdy tunelami: Herrentunnel oraz Warnowtunnel. Ich cenniki wyglądają następująco:
Herrentunnel (https://www.herrentunnel.de/index.php/maut-tarife/maut-tarife-2.html)
Motocykle, samochody osobowe i auta z przyczepą do 1,30 metra wysokości – 1,90 euro.
Samochody powyżej 1,30 metra wysokości oraz do dwóch osi – 3,50 euro.
Samochody powyżej 1,30 metra wysokości oraz z trzema osiami – 9,10 euro.
Samochody powyżej 1,30 metra wysokości oraz z czterema osiami lub więcej – 14,50 euro.
Warnowtunnel (https://warnowquerung.de/der-tunnel/)
Motocykle, samochody osobowe i auta z przyczepą do 2,05 metra wysokości
– zimą od 01.11 do 30.04 – 3,50 euro,
– latem od 01.05 do 31.10 – 4,30 euro.
Samochody od 2,05 metra do 2,60 metra wysokości oraz do dwóch osi
– zimą od 01.11 do 30.04 – 4 euro,
– latem od 01.05 do 31.10 – 5,40 euro.
Samochody powyżej 2,60 metra wysokości oraz z dwoma osiami
– zimą od 01.11 do 30.04 – 8,70 euro,
– latem od 01.05 do 31.10 – 11,60 euro.
Samochody powyżej 2,60 metra wysokości oraz z trzema osiami
– zimą od 01.11 do 30.04 – 12,10 euro,
– latem od 01.05 do 31.10 – 16,30 euro.
Samochody powyżej 2,60 metra wysokości oraz z czterema osiami lub więcej
– zimą od 01.11 do 30.04 – 15,90 euro,
– latem od 01.05 do 31.10 – 17,90 euro.
O czym jeszcze warto wiedzieć poruszając się po autostradach w Niemczech?
Ograniczenia i limity prędkości na autostradach w Niemczech
Przede wszystkim co do kwestii prędkości z jaką można jeździć po niemieckich autostradach, to z założenia nie ma górnej granicy z jaką można się po nich poruszać. Jednak na wielu odcinkach znajdziemy informację o maksymalnej zalecanej prędkości, która wynosi przeważnie 130 km/h. I właśnie w tym tkwi haczyk, bo jeśli zdarzy się wypadek, a my jechaliśmy więcej niż ta rekomendacja, to może zostać uznana nasza wina, nawet jeśli to ta druga strona była winna.
Oprócz tego warto wiedzieć, że bez ograniczeń po niemieckich autostradach może pędzić tylko kierowca z przynajmniej dwuletnim stażem. Młodsi nie powinni przekraczać 100 km/h.
Do tego warto wspomnieć o ograniczeniach prędkości na autostradach w Niemczech ze względu na remonty i inne roboty drogowe, na terenach położonych przy miastach lub przed niebezpiecznymi zakrętami. Ponoć nawet 40% niemieckich dróg szybkiego ruchu posiada takie ograniczenia.
Trzeba też sobie zdawać sprawę z tego, że z niemiecką policją nie ma dyskusji, a jej próba tylko może pogorszyć sprawę. W Niemczech jeździmy z zapiętymi pasami, a dzieci poniżej 1,50 metra w specjalnych fotelikach. W samochodzie musimy mieć na wyposażeniu apteczkę, gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy, plus żółtą mobilną lampę oraz kamizelki odblaskowe. Przez telefon nie można rozmawiać prowadząc, nawet przez zestaw głośnomówiący. Światła mijania muszą być obowiązkowo włączone w tunelach oraz podczas złych warunków atmosferycznych, podobnie jak opony zimowe, które są potrzebne, kiedy na zewnątrz jest śnieg czy lód. Jeśli policja stwierdzi zły stan techniczny naszego pojazdu, to zostanie on odholowany do warsztatu. Nam zostanie odebrany dowód rejestracyjny na czas naprawy oraz zostaniemy ukarani mandatem. Lepiej też samemu nie naprawiać samochodu, w miejscu do tego niedozwolonym.
Ważne numery telefonów w Niemczech:
112 – europejski numer alarmowy (straż pożarna, pogotowie)
110 – policja
+49 180/222 22 22 – pomoc drogowa ADAC
+49 180/234 35 36 – pomoc drogowa ACE
+49 30 223130 – Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Niemczech
+49 30 7001 4801 – telefon dyżurny Ambasady RP w Niemczech (w nagłych przypadkach)
Mapa autostrad w Niemczech
Zlokalizuj na mapie wszystkie autostrady w Niemczech:
o co chodzi z mobilną lampą jako wyposażenie samochodu? Pierwsze słyszę. Wybieram się do Niemiec , ale nic takiego nie wiem.